W ostatnim czasie w wielu firmach występuje problem deficytu pracowników. Oprócz powodów finansowych przyczynami odejścia z pracy są: nadmiar obowiązków, złe relacje z przełożonym i zespołem, stres oraz brak równowagi między życiem zawodowym i osobistym. Jednym z narzędzi służącym poprawie funkcjonowania organizacji jest ankieta satysfakcji pracowników. Jak powinna ona wyglądać - o co pytać i dlaczego w ogóle warto ją stosować?
Pracownicy, którzy czują wsparcie ze strony pracodawcy są bardziej zaangażowani i zmotywowani do pracy, tym samym efektywniej wykonując powierzone zadania. Badania satysfakcji pracowników to inwestycja, która polepsza funkcjonowanie firmy, poprawia jej wizerunek oraz pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną.
Czym jest badanie satysfakcji z pracy?
Ankiety badania satysfakcji pracowników to wewnętrzne badanie firmy. Stanowi źródło informacji dla kierownictwa i działu HR z takich obszarów jak:
-
organizacja pracy,
-
relacje, komunikacja oraz współpraca w zespole,
-
sfera wartości,
-
poziom motywacji i zaangażowania,
-
ogólny poziom satysfakcji.
Jakie są główne zalety przeprowadzania badania zadowolenia z pracy?
Systematycznie wykonywane badanie satysfakcji pracowników za pośrednictwem ankiety przynosi wiele korzyści firmie. Do najważniejszych należą:
-
wzrost satysfakcji i zadowolenia z pracy, a w konsekwencji poprawa atmosfery w zespole,
-
zwiększenie zaangażowania wśród pracowników, co przekłada się na ich efektywność i skuteczność,
-
lepsza komunikacja, która przekłada się na jakość pracy oraz relacje w grupie,
-
poprawa środowiska pracy,
-
możliwość zapobiegania konfliktom, nieporozumieniom oraz nieprzyjemnym sytuacjom,
-
polepszenie wizerunku firmy,
-
zmniejszenie liczby odejść, a tym samym obniżenie kosztów związanych z zatrudnieniem i wdrożeniem nowych pracowników.
Pracownicy często obawiają się udzielać konstruktywnej krytyki w bezpośredniej konfrontacji. Anonimowa ankieta skłania ich do podzielenia się swoją szczerą opinią.
Kiedy i jak często przeprowadzać ankiety zadowolenia z pracy?
Zadowolenie pracowników za pośrednictwem ankiety satysfakcji z pracy warto sprawdzać raz w roku, ewentualnie raz na dwa lata. Jeżeli w organizacji zachodzą istotne zmiany, należy wtedy wykonać tzw. badanie pulsu. Najlepiej przeprowadzać ankiety po wprowadzeniu w firmie nowego rozwiązania, po kursach i szkoleniach lub kiedy doszło do konfliktu w zespole. Sytuacje takie jak: nieporozumienia czy nagłe odejścia z pracy świadczą o problemach w firmie. Ankieta zadowolenia z pracy i wprowadzone dzięki niej zmiany mogą zapobiec poważniejszym trudnościom.
Zastanawiasz się, czy przyprowadzić badanie satysfakcji przy okazji oceny pracowniczej? Lepiej tego nie rób. Pracownik w tym czasie chce wypaść jak najlepiej, aby zyskać podwyżkę lub awans. Zatem zamiast zyskać przydatne informacje, otrzymasz miłe choć nieprzydatne opinie.
Jak powinna wyglądać ankieta?
Pytania zawarte w ankiecie dla pracowników powinny być zrozumiale i precyzyjnie sformułowane, tak by ankietowany mógł podać krótką i rzeczową odpowiedź. Nie bez znaczenia ma także długość i liczba pytań. Najlepsza ankieta to taka, której wypełnienie nie zajmuje więcej niż 5 - 10 minut. W innym przypadku pracownik może zrezygnować z odpowiadania na pytania.
Pracownicy często obawiają się udzielać konstruktywnej krytyki w bezpośredniej konfrontacji. Anonimowa ankieta skłania ich do podzielenia się swoją szczerą opinią. Przed jej opracowywaniem warto ustalić tematykę badania zadowolenia pracowników i pod tym kątem formułować pytania.
Ankieta zadowolenia z pracy - przykładowe pytania:
Pytania dotyczące relacji z pracodawcą:
-
Czy otrzymujesz od pracodawcy wystarczająco wsparcia?
-
Czy kierownictwo liczy się z Twoim zdaniem?
-
Czy według Ciebie firma narusza równowagę pomiędzy Twoim życiem osobistym a zawodowym?
-
Czy Twoje zadanie i cele są jasno określone i zrozumiałe?
Pytania dotyczące satysfakcji i zadowolenia z pracy, a także możliwości rozwoju:
-
Czy w naszej firmie podnosisz swoje kwalifikacje?
-
Czy czujesz, że Twoja kariera rozwija się dzięki pracy w naszej firmie?
-
Czy jesteś zadowolony z pracy w naszej organizacji?
-
Czy poleciłbyś/abyś pracę w naszej firmie znajomemu?
-
Czy uważasz przyjęte w naszej firmie zasady awansu za sprawiedliwe?
Jak motywować pracowników?
Ankieta satysfakcji z pracy to solidne narzędzie monitorujące poziom zadowolenia pracowników. W komunikacji z pracownikami warto zwracać uwagę na ich potrzeby, zachęcać do zadawania pytań oraz do proponowania rozwiązań. Dzięki temu taka osoba ma poczucie wpływu na firmę, czuje się jej częścią, a tym samym bardziej angażuje się w jej udoskonalanie.