Benefity pozapłacowe to jedno z narzędzi skutecznego motywowania pracowników. Jak zmieniały się świadczenia pozapłacowe na przestrzeni lat? Jak skutecznie motywować pracowników? Sprawdź najnowsze odkrycia związane z obszarem motywowania i angażowania zespołu.
Dzisiejszy pracownik potrzebuje czegoś więcej niż stabilności zatrudnienia. Docenienie, rozwój, wyzwania i perspektywy - takie są aktualnie oczekiwania wobec pracodawcy. Dlatego warto zadać sobie pytania o potrzeby pracowników i pod tym kątem budować ich motywację i zaangażowanie. Wspierają w tym odpowiednie narzędzia, np. benefity.
Pracodawcy często oczekują od pracowników stuprocentowego zaangażowania, entuzjazmu, nieszablonowego myślenia, a często także poświęcenia czasu wolnego. Pracownik czując presję wygórowanych wymagań szefa, może stracić motywację. Wtedy zaczyna się narzekanie, brak zaangażowania w nowe zadania. Taka postawa negatywnie wpływa na atmosferę w firmie. Dlatego właśnie warto zadbać o skuteczną i przyjazną komunikację w przedsiębiorstwie oraz dostosowywać narzędzia motywacyjne do aktualnej sytuacji.
Pozapłacowe motywowanie pracowników - na czym polega?
Najsilniejsza motywacja to tzw. motywacja wewnętrzna. Pojawia się ona, wtedy kiedy czujemy sens i celowość naszych działań. Co może podarować pracodawca, aby wzmocnić motywację pracownika? Benefity to coś więcej niż dodatkowe świadczenia, to wyraz uznania i wdzięczności dla pracownika. Wdrożenie systemów motywacyjnych przynosi wymierne korzyści organizacji, nie tylko w postaci zmotywowanego zespołu, lecz także lojalnych pracowników. Co więcej, kandydaci bardzo często zwracają uwagę na to, czy firma oferuje benefity.
Przykłady benefitów pozapłacowych:
- karty przedpłacone do wybranych sklepów,
- karty sportowe,
- dofinansowania szkoleń i kursów,
- vouchery na wyjazd, do SPA,
- elastyczne godziny pracy, dodatkowy urlop,
- owocowe dni,
- pokoje relaksu,
- darmowe obiady,
- przedszkola i żłobki dla dzieci,
- bilety na koncerty, eventy, zajęcia dla dzieci.
Benefity - jak zmieniały się na przestrzeni lat?
Już w PRL-u pojawiły się pierwsze świadczenia pozapłacowe. Do najpopularniejszych należały wtedy: deputaty węglowe, paczki świąteczne, darmowe bilety dla pracowników kolei. Dodatkowo przyznawano tzw. przywileje pracownicze: trzynastki i specjalne urlopy. Czasem przełomowym okazały się pierwsze lata XXI wieku. To wtedy wprowadzono karty sportowe oraz opiekę medyczną.
Benefity pozapłacowe a motywacja pracowników i ich dobrostan
Work- life balance
Równowaga między odpoczynkiem a zaangażowaniem w pracę jest kluczowa dla efektywności pracownika. Dodatkowy pokój w biurze przeznaczony na wyciszenie, relaksację, a nawet tzw. power nap to rozwiązanie cieszące się coraz większą popularnością.
Kondycja psychofizyczna
Praca, która wymaga 8-godzinnego siedzenia przed monitorem komputera nie należy do najzdrowszych. Brak czasu na aktywność fizyczną i siedzący tryb życia skutkuje bolesnymi dolegliwościami, np. bólem pleców. Karta sportowa i opieka medyczna to benefity cieszące się szczególną popularnością wśród pracowników.
Rozwój
Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na możliwość rozwoju w firmie. Szkolenia i kursy zawodowe to benefit, który z jednej strony przyniesie satysfakcję pracownikowi, z drugiej zaś rozwinie umiejętności, które będzie mógł wykorzystać w pracy.
Czas wolny
Oprócz uprawiania sportu popularnymi formami spędzania wolnego czasu są:
- spotkania ze znajomymi,
- aktywny udział w życiu kulturalnym - np. koncerty, festiwale, wernisaże,
- wypoczynek - wyjazd, pobyt w SPA.
Podarowanie biletu do kina czy teatru sprawi, że pracownik poczuje się wyróżniony i doceniony. Natomiast pobyt w SPA, w całości lub częściowo sfinansowany przez pracodawcę pozwoli pracownikowi na relaks. Być może po powrocie do pracy spojrzy on na swoje wyzwania zawodowe z innej perspektywy i wpadnie na nieszablonowe rozwiązanie problemu?
Motywowanie pracowników wymaga wielu narzędzi, należą do nich omówione benefity. Nie należy traktować ich oddzielnie, lecz jako część większego systemu. Obecnie to pracodawca musi walczyć o najlepszych pracowników na rynku. Odpowiedni system motywowania pracowników pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy.