Dziś to pracodawcy muszą walczyć o najlepszych kandydatów i pracowników. Jak ich przyciągnąć i zatrzymać? Budowanie wizerunku pracodawcy opiera się na długotrwałej strategii. Poznaj najlepsze praktyki i zyskaj przewagę nad konkurencją.
Employer branding - co to jest?
Employer branding (tłum. budowanie marki pracodawcy) to wszystkie działania podejmowane przez firmę, których celem jest zbudowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego środowiska pracy.
Działania employer brandingowe - przykłady i rodzaje
Wyróżniamy dwa rodzaje działań employer brandingowych: wewnętrzne i zewnętrzne.
Employer branding wewnętrzny adresowany jest do obecnych pracowników. Ma na celu stworzenie takiego środowiska pracy, w którym dba się o dobrostan i rozwój pracowników. Jego nadrzędnym zamierzeniem jest ograniczenie odpływu pracowników, szczególnie tych o krótkim stażu pracy w firmie oraz zatrzymanie największych talentów.
Przykłady:
- benefity dla pracowników (np. prywatna opieka medyczna, karta sportowa)
- szkolenia, kursy i programy rozwojowe
- imprezy i wyjazdy integracyjne
- konkursy
- work-life balance
Employer branding zewnętrzny skierowany jest do kandydatów. To wszelkie działania, które budują pozytywny wizerunek firmy, zarówno wśród przyszłych pracowników, jak i klientów.
Przykłady:
- aktywne prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
- atrakcyjne i wyróżniające się oferty pracy
- uczestnictwo w targach pracy i konferencjach
Jak budować wizerunek pracodawcy?
Pokaż misję i wartości firmy
Employer Value Proposition (EVP) to podstawowy element budujący wizerunek firmy. Odgrywa rolę wizytówki organizacji. Dzięki niemu pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi mogą lepiej poznać misję i wartości firmy.
Czym są wartości w firmie? To wyznawane przekonania i zasady regulujące współpracę. Dla coraz większej liczby osób praca jest czymś więcej niż jedynie źródłem dochodu. Pragną być częścią organizacji, która służy społeczeństwu i przynosi mu realną wartość.
Stwórz odpowiednie warunki pracy
Pracownicy do efektywnego wykonywania swojej pracy potrzebują odpowiednich warunków, również do odpoczynku podczas przerw. Dlatego warto zapewnić im dobrze wyposażoną kuchnię biurową lub wygodną stołówkę oraz pokój socjalny.
Zatroszcz się o dobrostan pracownika - podaruj benefity pracownicze
Świadczenia pozapłacowe skutecznie motywują pracowników do efektywniejszej pracy i zwiększają ich lojalność wobec firm. Dodatkowo umieszczenie informacji o benefitach w ofertach pracy zwiększa ich atrakcyjność.
Zadbaj o atmosferę w firmie
Konflikty i nieporozumienia zdarzają się nawet w najlepiej funkcjonującym zespole. Jak zatem można zadbać o dobrą atmosferę w firmie? Budując pozytywne doświadczenia, np. organizując imprezy i wyjazdy.
Pokaż, że firma inwestuje w rozwój swoich pracowników
Pracownicy doceniają pracodawców, którzy dbają o ich rozwój. Czy opłaca się inwestować w umiejętności zespołu? Odpowiedź musi być twierdząca. Nie dość, że firma zyskuje wykwalifikowanego i lojalnego pracownika to jeszcze przyciąga nowych kandydatów. Nie trzeba od razu inwestować w szkolenia i kursy, można zacząć od zakupu specjalistycznej literatury i prenumeraty magazynów.
Przyciągnij do firmy nowych kandydatów dzięki niebanalnym ofertom pracy
Oferta pracy - to na jej podstawie potencjalny kandydat do pracy buduje swoje wyobrażenie na temat firmy. Dlatego warto potraktować ją jako wizytówkę i swojego rodzaju reklamę, a tym samym jako ważny element budujący wizerunek marki.
Zadbaj o stronę internetową i swoje profile na mediach społecznościowych
Wykorzystaj media społecznościowe do budowania pozytywnych skojarzeń z Twoją firmą. Pokazując zdjęcia z wyjazdów integracyjnych podnosisz swoją wiarygodność. Zadbaj o estetykę swojej strony internetowej. Wszelkie zdjęcia, teksty, logotypy budują świadomość marki.
Pozostaw dobre wrażenie po rozmowie kwalifikacyjnej
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat wyrabia sobie zdanie na temat pracodawcy. Warto zadbać by przebiegła ona przyjaźnie i profesjonalnie.
Działania employer brandingowe należy wprowadzać stopniowo, mając na uwadze, że jest to proces wymagający czasu. Na pierwsze efekty należy nieco zaczekać, jednak w perspektywie długoterminowej można spodziewać się wymiernych korzyści dla firmy.