To, jak przez lata zmieniały się formy premiowania i nagradzania pracowników to całkiem interesująca historia, ale za długa jak na nasze możliwości, dlatego skupimy się na tym, jak wygląda to dziś. Wszystko kręci się wokół bonów i kart podarunkowych, ale praktyka jest zdecydowanie bardziej skomplikowana.

Dlaczego firmowe prezenty są tak ważne?

Prezenty firmowe i szerzej – prezenty biznesowe – są ważne z kilku powodów.

  • Nawet niewielkie prezenty firmowe dla pracowników pozwalają budować pozytywną atmosferę wśród pracowników, więc zmniejszają rotację i poprawiają wizerunek firmy jako rzetelnego pracodawcy.

  • Karty podarunkowe dla firm ułatwiają nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z kontrahentami – dostawcami i odbiorcami – nawet kiedy koniunktura jest przeciętna i współpraca chwilowo nieco przygasa.

  • Dla firmy tego rodzaju wydatki stanowią koszty, więc mogą być elementem strategii podatkowej

  • Bony podarunkowe dla firm mogą być wyrazem wsparcia udzielanego pracownikom lub kontrahentom w trudnym okresie.

W firmowych prezentach nie chodzi tylko o aspekt czysto finansowy czy personalny. Jest w tym zawsze też chęć budowy i utrzymania profesjonalnego wizerunku, a każdy prezent od firmy sprawia, że jest ona odrobinę lepiej postrzegana praktycznie w każdej perspektywie.

Kiedy i komu firma powinna zrobić prezent

Upominki świąteczne dla firm stają się ważne już w październiku, żeby do świąt zdążyć skompletować wszystkie prezenty. Im większa firma, tym więcej czasu na to potrzeba, a nie chodzi tu tylko o prezenty firmowe dla pracowników. Na prezent od firmy często mogą liczyć również kluczowi kontrahenci: dostawcy, odbiorcy masowi, pracownicy biura księgowego albo kancelarii prawnej, współpracujący z firmą kierowcy czy analitycy, specjaliści ds. marketingu z zewnątrz i tak dalej. Prezenty świąteczne dla firm muszą więc być gotowe w dość znacznych ilościach.

Prezent od firmy kiedy się daruje

Normą w ostatnich latach staje się i to, że upominki dla firm przygotowuje się z okazji różnych wewnętrznych wydarzeń. Czy to spotkania integracyjne, że retreat managementu, czy choćby z okazji rocznicy obecności na rynku. Tak naprawdę powodów nie brakuje nigdy, więc karty podarunkowe dla firm przygotowujemy w Giftmall praktycznie przez cały rok.

Normą jest też w ostatnich latach, że karta przedpłacona dla firm staje się elementem wewnętrznego programu premiowego dla pracowników. Wspominamy o tym dlatego, że akurat Giftmall jest jednym z nielicznych dystrybutorów kart prezentowych, który udostępnia API pozwalające na zintegrowanie z systemami pracowniczymi. To oznacza, że kupon dla firm może być dostępny w systemie na tej samej zasadzie, co Multisport, ubezpieczenia zdrowotne i inne bonusy, które pracownicy sami wybierają w ramach systemów motywacyjnych.

Czy jest jakiś zamknięty katalog sytuacji, w których wydaje się prezenty dla firm? Oczywiście, że nie, ale w ostatnich latach lista okazji rzeczywiście się wydłuża i upominki dla firm są poszukiwane właściwie bez przerwy, czasem do wykorzystania od razu, a czasem po to, żeby koszty ich zakupu rozłożyć w dłuższym okresie, zamiast kupować prezenty świąteczne dla firm bezpośrednio przed świętami.

Jakie karty podarunkowe dla firm są najpopularniejsze?

  • Z oczywistych względów prezenty firmowe dla pracowników nie będą miały wartości 20-30 złotych, więc także prezenty dla firm na święta to zwykle bony prezentowe o wyższej wartości – zdarza się, że ponad tysiąca złotych dla kilkudziesięciu pracowników. To z pewnością zależy od sytuacji finansowej firmy czy nawet branży, ale te kwoty zauważalnie rosną.

  • Jako prezenty dla firm zwykle kupowane są karty kilku różnych typów i nominałów, do rozdziału według płci, stanowisk, starszeństwa i innych kryteriów przewidzianych regulaminami lub po prostu za głosem rozsądku

  • W niektórych firmach bony podarunkowe dla firm są zamawiane standardowo dla podwykonawców czy kontrahentów, w każdym razie osób z zewnątrz, których stosunek do firmy jest dość luźny: kierowców obsługujących transporty, doradców, inspektorów. Mają one zwykle niewielką wartość i są raczej tylko miłym gestem, niczym więcej.

Czy warto rezygnować z innych premii na rzecz samych kart podarunkowych?

Tu na pewno zdania będą podzielone, ale prawda jest taka, że dziś prezent od firmy zdecydowanie łatwiej jest przygotować, jako punkt wyjścia przyjmując właśnie bony podarunkowe dla firm, niż pozostawać przy klasycznej gratyfikacji finansowej. Karty podarunkowe dla firm łatwo się zamawia, prosto rozlicza i jest to sytuacja czysta od strony formalnej i podatkowej, natomiast rozliczanie nagród pieniężnych bywa skomplikowane.

Jeśli tylko wartość upominków będzie sensowna, a karty będzie można wykorzystać w dobrym sklepie, to raczej nikt nie będzie miał z tego powodu problemów. To wymaga jednak podkreślenia: nie można ot tak kupić karty pierwszej z brzegu, tylko trzeba albo to dobrze przemyśleć, albo faktycznie podpiąć system zamówień kart podarunkowych do wewnętrznego systemu premiowego, żeby zostawić pracownikom wolną rękę.

 

Zwróć uwagę!

Błąd
Dziękujemy za opinię! Po moderacji opinia pojawi się na stronie
Karta podarunkowa

Działanie wykonano

Potwierdziłeś, że otrzymałeś karty podarunkowe. Dziękujemy za poinformowanie nas.
Powodzenie!
Jesteś zarejestrowany na stronie internetowej giftmall.
Coś poszło nie tak
Podczas rejestracji wystąpił błąd.
Proszę spróbować później.