Na pewno słyszeliście, co to znaczy „dostać feedback“. To nic innego, jak informacja zwrotna. Coś, czego powinniśmy oczekiwać, a już na pewno w środowisku zawodowym. To ważne, bo bez wiedzy, co robimy świetnie, a nad czym jeszcze warto popracować, ciężko będzie się rozwijać. Opowiemy wam dzisiaj więcej na temat kultury feedbacku, podpowiemy, jak przyzwyczaić do niej pracowników i jakie są jej najważniejsze zasady.
Co to jest kultura feedbacku?
Mówiąc najprościej, kultura feedbacku to swego rodzaju komunikacja w firmie, w której osoby na różnym szczeblu (pracownicy, menadżerowie, zarząd) dają sobie informację zwrotną. Na jaki temat? To oczywiście zależy już od firmy, która sama ustala, o czym chce na bieżąco informować. Najczęściej są to jednak obszary:
-
Jakości pracy, wykonywania obowiązków
-
Postępów, zaangażowania, pomysłowości
-
Ewentualnych niedociągnięć, obszarów, nad którymi warto pracować
-
Omówienia wyników pracy (na przykład przy okazji zakończenia miesiąca/kwartału)
-
Relacji w pracy, atmosfery, współpracy w teamie
Napytanie „feedback - co to?“ będziecie już znali odpowiedź. Bo choć nie każdy kulturę feedbacku potrafi nazwać, to jednak korzystanie z tej formy komunikacji jest dosyć powszechne. Zwłaszcza w nowoczesnych firmach, gdzie stawia się na transparentność i rozmowę.
Feedback dla pracownika - dlaczego wzbudza obawy?
Pracownicy, którzy nie są przyzwyczajeni do otwartej i częstej komunikacji na temat tego, co się dzieje w firmie, mogą uznawać feedback za coś zagrażającego. Głównie dlatego, że uważają go za ocenę, a czasem nawet naganę, czy kładzenie presji. Nic bardziej mylnego - feedback to rozmowa, a nie kara, wytykanie błędów, czy próba upokarzania. Co więcej, dział HR będzie wykorzystywać feedback, by lepiej rozumieć potrzeby pracowników, podnosić kwalifikacje, wspierać karierę. Feedback - co to znaczy? To znaczy dostrzegać coś i próbować wykorzystać tę wiedzę do budowania czegoś dobrego w strukturze firmy.
W firmach, w których kultura feedbacku jest na porządku dziennym, atmosfera jest zazwyczaj bardzo dobra, a wszystkie pojawiające się problemy udaje się szybko rozwiązać, bo nic nie jest „zamiatane pod dywan”. Dzięki temu zespół działa, jak dobrze naoliwiona maszyna.
Informacja zwrotna w firmie - jak przyzwyczaić do niej pracowników?
Właściwie dobrze zacząć już na etapie rekrutacji i rozmowy kwalifikacyjnej. Warto zapytać osobę, jakie ma podejście do kultury feedbacku, czy w poprzednich pracach stosowała takie rozwiązanie. Zatrudnienie osoby bardzo zamkniętej na komunikację zwrotną może później spowodować różne problemy. Nie oznacza to, że pracownik nigdy nie nauczy się korzystać z informacji zwrotnej - na pewno jednak trzeba dać mu do zrozumienia, że to podstawa funkcjonowania zespołu.
Jak można ułatwić pracownikom oswajanie się z tematem?
-
Niech kultura feedbacku będzie zawsze pozytywna: nawet w sytuacji trudności można budować komunikację opartą na uważności i zrozumieniu drugiej strony
-
Rozmowy niech mają miejsce w bezpiecznej strefie i niech będą indywidualne
-
Jeżeli przekazujecie krytykę, uważnie obserwujcie reakcję pracownika, pozwólcie mu przedstawić swoje stanowisko, wspólnie wyciągajcie wnioski. Powinien wyjść z poczuciem wsparcia i pomysłem, jak naprawić sytuację
-
Starajcie się zawsze przekazywać coś pozytywnego, nawet jeżeli do omówienia jest trudny temat
-
Jako osoby dające feedback, sami również go przyjmujcie
Jakie są zasady tworzenia kultury feedbacku?
#1 Nigdy nie łączcie informacji zwrotnej z nagradzaniem
Komunikacja nie może opierać się na systemie nagród. To rozmowa dorosłych osób, które powinny czuć się równoważnie. System kafeteryjny lub Kudosy to odrębna sprawa.
#2 Feedback powinien być regularny i nie z zaskoczenia
Pracownik powinien móc się przygotować do rozmowy i wiedzieć, kiedy może się jej spodziewać. Jeżeli feedback jest w firmie codziennością - tym lepiej. Co ważne: informacja zwrotna nie zawsze musi być oficjalnym spotkaniem, wpisanym w kalendarz. Zawsze jednak powinna dawać poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
#3 Określcie jasno zasady dawania feedbacku
Z czym się będzie wiązać kultura feedbacku w waszej firmie? Kto będzie o nim wiedział, jak często będziecie rozmawiać, co będzie z tych rozmów wynikać?
#4 Zwracajcie uwagę na to, jakie efekty przynosi informacja zwrotna
Jeżeli kultura feedbacku zostanie wprowadzona na przejrzystych zasadach i będzie miała pozytywny wydźwięk, w efekcie pracownicy powinni być bardziej zadowoleni, otwarci, gotowi do realizacji nowych celów i wyzwań. Feedback to inwestycja w rozwój i przyszłość firmy!
#5 Feedback powinien być prawdą
Osoba, która ma do przekazania informację zwrotną, musi się do rozmowy przygotować. Ocenić sytuację, znaleźć przykłady, ale też rozwiązania, pomysły. Feedback nie może być przypadkowy, niedbały, ale szczery i rzetelny. Jego celem jest rozwój.
Różni pracownicy, zróżnicowana informacja zwrotna
Każdy z nas jest inny i dlatego warto stosować różne formy i środki informacji zwrotnej. To może być na przykład:
-
Ocena roczna/kwartalna
-
Rozmowa z menadżerem raz w tygodniu/miesiącu
-
Stały kontakt z wyznaczoną osobą, także na życzenie
Z czasem pracownicy nie tylko przywykną do informacji zwrotnej, ale też przekonają się, że to sprawnie działający system komunikacji, który ułatwia wiele kwestii, wspiera rozwój i pozwala na bieżąco rozwiązywać różne sytuacje.